Zijn je darmen je tweede brein?

Wist je dat je hersenen en darmen in direct contact staan met elkaar? Zo merk je dat wanneer je stress ondervindt, je ook vaak last hebt van je buik. De laatste jaren is onze kennis hieromtrent enorm toegenomen, vooral ook door toegenomen begrip voor dat wat we de “hersen-darm as” noemen. Deze term duidt aan dat de darm en brein voortdurend en tweezijdig met elkaar communiceren.

De communicatie tussen de darm en de hersenen vindt onbewust plaats via het zogenaamde enterische zenuwstelsel (mooi galgjewoord dat enterische). Wat er eigenlijk bedoeld wordt, is dat de signalen vanuit zowel de darm naar boven worden verzonden, als vanuit de hersenen naar beneden naar de darm. Dit kan vergeleken worden met het samenspel tussen een pianist (de hersenen) en de piano (de darm). De muziek kan worden vergeleken met de darmfunctie. Wanneer een getalenteerde pianist speelt op een uitstekend instrument, maar wordt gestoord door ander geluid, dan is de muziek niet van hoge kwaliteit ondanks de oorspronkelijk goede voorwaarden.

Serotonine

De neurotransmitter serotonine (je weet wel dat heerlijke stofje dat je zo’n goed gevoel geeft) bevindt zich voor meer dan 90% in de darmen. Verder met name in de hersenen. Dit stofje heeft een zeer belangrijke rol bij de signaaloverdracht tussen darmen en hersenen. Verkeerde voeding, en daaruit voortvloeiend spijsverteringsklachten, kan dus stoornissen veroorzaken in zowel de darm- als in de hersenfunctie. Dit verklaart ook het verband tussen psychische problemen (bijvoorbeeld depressie en paniekstoornis) en darmklachten.

Wat kan je er aan doen?

Er zijn manieren om de signaaloverdracht tussen darm en hersenen positief te beïnvloeden. Omdat jouw darmbewoners (je darmbacteriën) een sterke wisselwerking hebben met het slijmvlies van de darm, kunnen deze bacteriën de darmfunctie sterk beïnvloeden. De darmbacteriën hebben onder andere een grote invloed op de doorlaatbaarheid van het darmslijmvlies en de barrièrefunctie (zeg maar verdediging). Je wilt namelijk niet dat jouw darmslijmvlies andere dingen doorlaat dan bijvoorbeeld de benodigde stoffen uit het voedsel.

Beide functies van jouw darm zijn belangrijke onderdelen van het immuunsysteem zijn. Het immuunsysteem van de darm moet in prima conditie worden gehouden en goed zijn afgesteld, zodat niet alleen de darm maar ook het gehele lichaam geen negatieve gevolgen ondervindt van de bacteriën en andere substanties waaraan de darm continu wordt blootgesteld.

Hoe houd je je darmen gezond?

  • Eet veel groente en fruit – het liefst biologisch natuurlijk ivm alle stoffen die er nu overheen gespoten worden
  • Eet geen pakjes en zakjes – maar maak alles lekker vers. Misschien even wat meer werk maar vaak ook veel smaakvoller. Maak extra veel en vries de rest in voor een andere keer.
  • Eet zo min mogelijk suiker – als suiker nu als nieuwe stof geïntroduceerd zou worden dan zou het niet op de markt mogen komen. Ja, als drugs! Dat zegt toch eigenlijk al genoeg. Teveel suiker ontregelt je hele interne systeem.
  • Drink voldoende – drink lekker veel water en kruidenthee. Beperk koffie tot 3-4x per dag en bij voorkeur niet meer na 13.00 uur ivm de reactie op je hormonen.
  • Beweeg voldoende – dit vermindert oa stress, wat natuurlijk ook weer heel fijn voor je hoofd en darmen is, maar maakt ook serotonine aan.
  • Ontspan! – of dit nu voor jou met een boek, wat yoga of keihard dansen op een goede housebeat is, we don’t care. Als je maar ontspant.
  • Zzzzzz…. – pak je uurtjes slaap. Dit is niet voor iedereen hetzelfde natuurlijk maar een gemiddeld mens heeft echt wel 7-8 uur slaap per nacht nodig. Je lichaam heeft dit nodig om te weer op te kunnen laden en te herstellen.
Kombucha helpt je darmen gezond te blijven
Zelfgemaakte kombucha

Maar de belangrijkste tip van alles is toch wel – VOED JE DARMBACTERIEN. Deze hebben ook goede voeding nodig om lekker te kunnen leven en hun ding te kunnen doen. Je voedt ze met gefermenteerd voedsel, denk aan zuurkool, hüttenkase, kimchi (gefermenteerde groente), kombucha (gefermenteerd drankje) maar ook met kefir en tempeh.

Met deze voedingsmiddelen kan je zelf de signaaloverdracht tussen je darmen en hersenen positief beïnvloeden

Voed jezelf gelukkig!

En nee, dit doe je dus niet met chocolade, chips en koekjes 😉

Wil je zelf een keer kombucha maken? Bekijk dan eens deze link Kombucha zelf maken, dat doe je zo! (eetpaleo.nl)

You may also like