Goede voornemens? Heb jij ze ook?

Dan is de hamvraag, hoe houd je ze vol? Misschien heb je al vaker je goede voornemens uitgesproken maar je merkt telkens toch dat ze niet vol te houden zijn.

Super irritant! Je bent toch een weldenkend mens, niet op je achterhoofd gevallen en met een goede portie wil – waarom lukken die stomme voornemens dan niet!?

Laat ik je dan ‘ns helpen bij die goede voornemens!

Omdat je ze waarschijnlijk te vrijblijvend insteekt, je start vaak zonder voorbereiding en je wil teveel in één keer. Laten we nu eens het goede voornemen ‘ik wil afvallen’ als voorbeeld nemen.

1️⃣ Met deze uitspraak doe je geen commitment naar jezelf. Maak een belofte met jezelf, maak eventueel alvast een planning voor jezelf (die routine doorbreek je namelijk niet zo maar) en zet een doel. Dat kan in kilo’s of bijvoorbeeld een bepaald kledingstuk zijn.

2️⃣ Begin alvast met de voorbereiding, dat is het halve werk.
Maar inderdaad, net zoals bij punt 1 aangegeven, met een planning maar maak bijvoorbeeld ook een spiekbriefje voor jezelf met alle voor- en nadelen. Hang deze op een plek waar je het dagelijks ziet. Visualiseer het voor jezelf.

3️⃣ Je wil teveel in één keer.
Dus 5 kilo afvallen in één maand. Is dat realistisch? Nee. Zet je doelen dus bij. Ga na wat realistisch is en maak daar je doel van.

Heb je letterlijk elk weekend in januari een verjaardag, nieuwjaarsborrel of een ander vreetfestijn staan? Hoe realistisch is het dan om in januari 5 kilo af te vallen. Misschien moet je in januari genoegen nemen met 1 kilo. It’s a start!…

4️⃣ Betrek anderen bij je doelstelling.
Sharing is caring, toch? Ze hoeven niet meteen met je mee te doen maar ze kunnen je prima ondersteunen en die spreekwoordelijke stok achter de deur zijn.

En bij afvallen hoort beweging. Wie wil er nu niet ’s avonds een blokje om met je doen? Diegene hoeft dan niet te willen afvallen – van wandelen is nog nooit iemand slechter geworden.

5️⃣ Ach dat kan heus wel een keer!
Eh nee, in dit geval even niet. Het duurt vaak 21-60 dagen om je routine om te gooien en aan te leren. Als je dus nu al meteen denkt ‘Ach, dat kan heus wel een keer’, dan heb je grote kans dat het hek van de dam is.

Je wil iets, houd je er dan ook even strikt aan. Niet leuk, wel fijn. Je weet waar je aan toe bent en wat je speelruimte is. Zonder wrijving geen glans, toch? 😉

6️⃣ Onderschat je zwakke momenten niet 
Goede voornemens zijn vaak gewoontes of gedragingen die je wilt veranderen. En echt, er zal een moment komen dat je denkt: Ik geef op. Ik stop. De aanleiding kan een verjaardag zijn, een overvolle agenda, opstandige kinderen, een opmerking die niet goed overkomt…

Schrijf vooraf op wat je zwakke momenten en bottlenecks zijn en bedenk tegelijkertijd hoe je jezelf blijft motiveren om the right thing te blijven doen. Gebruik een positieve quote die je inspireert of pas de als en dan-methode toe. Bijvoorbeeld: Als ik lekkere trek heb, dan eet ik een appel met kaneel.

7️⃣ Maak je doelstelling meetbaar
Ik wil afvallen is een mooi voornemen maar hoeveel wil je dan afvallen, in welk tijdsbestek, hoe heb je dat in gedachten, wat ga je ervoor doen etc. Blijf wel realistisch en maak je doelstelling ook haalbaar.

Stel een deadline voor jezelf, hak je doelstelling op in stukjes met een duidelijke begin- en einddatum

Oh ja, leuk hoor maar HOE DAN!?

Ja dat is allemaal hartstikke leuk en aardig. Die tips zijn mooi opgeschreven maar denk je nu ‘HOE DAN?’, dit lukt me toch nooit in mijn eentje. Mijn doelstelling is te groot, ik heb geen stok achter de deur thuis of hoe moet ik dit dan allemaal inregelen?? Hier kan ik je ook bij helpen.

Plan dan een gratis halfuurtje in en we bekijken samen hoe we jouw doelstelling haalbaar kunnen maken!